Annonce

Vads retorik vækker mindelser om 1950’ernes kommunist-paranoia

Hvis vi reelt skal til bunds i omfanget af en bestemt type tanker eller en bestemt ideologi, hvordan gør vi så det? Det spørgsmål har historisk set haft nogle rigtigt ubehagelige svar
Foto: Privatfoto
Jesper Dyhrberg, politisk leder, SF Ungdom
På nuværende tidspunkt kører debatten omkring udlændingeordfører for Socialdemokratiet, Frederik Vads, tale om, hvad han selv har døbt, den tredje erkendelse i integrationsdebatten.

En tale der kan findes på Vads Facebookside, og som jeg kan anbefale at lytte til, hvis man gerne vil have et indblik i, hvor det moderne Socialdemokrati befinder sig, og hvilke skred, der måske ligger i horisonten.

Jeg har nu lyttet til Vads tale, hans forsvar af samme, både ’Ugens gæst’ og ’Slotsholmen’ med Kaare Dybvad og ’P1 debat’ med blandt andet Frederik Vad og Morten Dahlin, og jeg må indrømme at deres måde at tale om disse emner på, skræmmer mig temmelig meget.

Mistænkeliggørelse

Når Frederik Vad taler om en infiltration af på overfladen venlige og “velintegrerede” muslimer, der i virkeligheden har mål om at bruge deres embeder til at undergrave det danske samfund, lyder det ikke kun ret konspiratorisk.

Men det er altså med til at mistænkeliggøre alle muslimer, og lad os være ærlige, alle med etnisk oprindelse i Mellemøsten.

Det udgangspunkt der hedder, at uanset hvor almindeligt og omgængeligt et andet menneske virker, så skal du være på vagt for, at de kunne gå med hemmelige tanker om, hvor meget de håber på at kunne undergrave det danske samfund.

Hvordan ved man, om kantinebordet i styrelsen er et helt almindeligt mødested for kolleger, eller et farligt og undergravende parallelsamfund?

Det er et rigtig, rigtig dårligt udgangspunkt at møde nogen med. Hver gang jeg har set nogen sige, at de selv føler sig mistænkeliggjort eller såret af Vads udtalelser, har han svaret “jamen, det er jo ikke dig, det handler om”, og det illustrerer præcis problemet med Vads tankegang.

For hvordan ved man så, hvem det handler om? 

Hvordan ved man, om kantinebordet i styrelsen er et helt almindeligt mødested for kolleger, eller et farligt og undergravende parallelsamfund? 

Hvordan ved man om medarbejderne på apoteket, er der fordi de ønsker at hjælpe folk og gøre en god gerning, eller kun har taget jobbet for at drive salafistisk virksomhed.

Det kan man ikke vide, og på den måde er alle med mellemøstligt udseende mistænkeliggjort.

Kultur spiller en rolle

Det er især Frederik Vads brug af ord som infiltration, og Kaare Dybvads fremhævning af Salafisme og Hizb ut-Tahrir (en, i Danmark, meget lille islamisk bevægelse), der gør mig bekymret.

Når man hører denne retorik, hvor man taler om femtekolonnes-lommer af kryptosalafister, er det svært ikke at tænke på Mccarthyismen, og de forfærdelige konsekvenser af forsøg på at bedrive sindelagskontrol, vi tidligere har set.

Det, der er helt skørt, er implikationerne af Vads såkaldte tredje erkendelse

En ting er at snakke om, at kultur selvfølgelig spiller en rolle i integration, og er noget der er nødvendigt at arbejde med.

Der er heller ikke noget galt i at sige, at religiøs fundamentalisme grundlæggende er samfundsskadelig - det er jeg sådan set enig i.

Hvad er løsningen?

Det, der er helt skørt, er implikationerne af Vads såkaldte tredje erkendelse.

For når man siger, at der er et problem med, at der er mange muslimer, der går og pønser på at bruge deres embeder til at undergrave det danske samfund.

Og når man siger, at der er et problem med muslimske politifolk, socialrådgivere og så videre, der går rundt med anti-vestlige og salafistiske holdninger, hvad skal man så gøre ved dette påståede problem? 

Kaare Dybvad har jo ret, når han siger, at man ikke bare kan ringe alle muslimer i arbejde op og spørge, om de er salafister

Her siger Vad, at vi bliver nødt til at gøre noget politisk for, at disse problemer bliver afdækket og forsket i.

Hvordan gør man så det?

Glæder mig ikke til svaret

Kaare Dybvad har jo ret, når han siger, at man ikke bare kan ringe alle muslimer i arbejde op og spørge, om de er salafister, ligesom Joseph McCarthy også hurtigt kom frem til, at det ikke var nok bare at spørge mistænkte, om de var kommunister.

Så hvis et sådant problem reelt skal afdækkes, hvis vi reelt skal til bunds i omfanget af en bestemt type tanker eller en bestemt ideologi, hvordan gør man så det?

Det spørgsmål har historisk set haft nogle rigtigt ubehagelige svar.  

Og jeg glæder mig ikke til at finde ud af, hvordan Socialdemokratiet vil besvare det.

Politisk leder i SF Ungdom.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Man kan jo til at begynde med håndhæve forskningsfriheden, så der kan forskes i emnerne og fortælle offentligheden om forskningsresultaterne, også når de ikke passer ind i den gode tone. Se fx
https://www.document.dk/2024/04/21/koranen-staar-over-loven-mener-to-tre...

Frederik Vads ord og retorik er fuldkommen ligemeget, når han sidder i folketingssalen og stemmer for masselovforslag om indfødsrets meddelelse til massetilvandrede tilhængere af den totalitære nazistideologi islam, der alene har Allahs lov sharia til formål.

Arh helt ærligt, Jesper Dyhrberg. Mand dig dog op og træk det nazikort, du først tænkte på, i stedet for den omgang svagpisseri. Vær en stolt klovn i stedet for en sølle klovn.

Sådan Thor - det kan vist ikke siges tydeligere
.

Som SF ved du om nogen man må gå til grænsen for at få ørenlyd. Og Vad har altså noget og hav det i. Han taler ikke om alle de som er velintegrerede, han taler om den gråzone, som gør folk utrygge. Og hvis du hørte P 1 forleden morgen med direktøren fra den organisation, en dame, der arbejder med social kontrol, vil du vide at eksemplerne findes. Vad bruger ord lige til grænsen, indrømmet, men nok nødvendigt for at få debatten i gang.

Jesper Dyrbergs argumentation er kun halv, for han nævner ikke, hvordan Sverige er kommet i den situation, som Vad refererer til. Nemlig den barmhjertige tolerance som Jesper Dyrberg selv er fortaler for.
Muslimsk kultur er autoritær, ligesom sovjetisk kultur var det under den kolde krig. Derfor mødte kommunister ideologisk modstand af demokratisk art, derfor skal muslimer også konfronteres med demokratisk modstand - og om muligt selv udøve demokratiske værdier i muslimske kredse. Da det er meget få muslimer, der yder den modstand mod det autoritære, er årsagen til konspirationsteorier lige for - og svenskerne kan se, at det desværre ikke kun er teori.

Jeg må indrømme jeg kan ikke tage den unge SFer og hans påstande alvorligt - Når han ser sig nødsaget til at underbygge dem med udsagn som McCartyisme og forsøg på sindelagskontrol -
Det er efter min opfattelse at ramme helt forbi skiven i den debat som har rejst sig efter Vads udtalelser -

Man skal jo holde tonen i debatten, og ikke komme med ukvemsord, ifølge statsministeren. Så når man ikke kan kalde Frederik Vad racist, uden at krænke socialdemokraterne, må man jo bruge ord som sindelagskontrol og McCarthyisme.

Så må muslimerne jo også være racister, de muslimske kvinder må ikke gifte sig med en person der ikke er muslim så det er vel også en form for racisme eller hvad?

Lol, af religiøse årsager at nægte sine børn at gifte sig med ikke-muslimer er ikke et spørgsmål om biologi, men derimod netop om religion.

Dette argument har jeg tyvstjålet fra diverse identitære mennesker på højrefløjen (inkl. Socialdemokratiets folketingsgruppe), som forsøger at gemme deres racisme under en fernis af religionssociologi.

Argumenter gælder begge veje, så disse muslimer kan dårligt være racister. Måske man skulle kalde dem vantro, hvis man føler, at det er vigtigt at kunne bruge et skældsord?

Nu er religion ikke noget jeg deltager i eller beskæftiger mig med, det er en privat sag som ikke høre hjemme i det offentlige rum. jeg er mere interesseret i hvordan de pågældende personer opføre sig i det offentlige rum og over for andre, der har en anden overbevisning til hvordan livet skal leves end deres egen.
I den forbindelse er der en ting jeg var enig med Ritt Bjerregaard i, hun udtalte engang at det at tro på gud var det samme som at tro på julenissen.

Enten må Dyhrberg erklære at der IKKE er noget problem, eller også må han erkende at der er det, og så komme med nogle løsninger.
Det er alt for let at køre på frihjul og spille bedrevidende og beskylde andre for div. modbydelige ting.

Jeg synes egentlig bare, at S skal fortsætte sin mentale "dødedans" med ånden fra DF-spøgelserne.. Danmark er - heldigvis - ved at blive et mere multietnisk samfund, og selvfølgelig skaber det gnidninger og udfordringer, men de skal løses på demokratisk vis, og ikke ved at udskamme hele befolkningsgrupper for "spøgelser ved højlys dag"-synspunkter, som ingen ville kunne gøre sig fri af... Frederik Vad står dog solidt på skuldrene af andre totalitære S politikere som Pernille Rosenkrantz Theill (adoptionssagen), statsministeren (Minksagen, medarbejderflugten fra Justitsministeriet, da Mette var justitsminister), "amagermanden" Peter Hummelgaard, som aldrig har forstået meningen med individuelle retssikkerhedsgarantier (at du er uskyldig, indtil det modsatte er bevist). P.t. regeres vi af en perlerække af S politikere, som ikke er sig deres ansvar voksne, og som er kommet alt alt for let til den magt, de ikke formår at forvalte forsvarligt. Jeg hepper på, at Mette skal til Bruxelles eller omegn, og dernede kræver det stamina og reelle langsigtede arbejdsevner at opnå resultater.
Det bliver så spændende at følge med i....

At man er uskyldig til til det modsatte er bevist, er en gang vrøvl. Hvis en mand bliver anholdt med en blodig kniv i hånden efter at have stukket en anden person ned, er han efter min mening ikke uskyldig til retten har idømt ham en straf.

Går socialdemokrater nu også ind for at afskaffe retsstaten?

Jeg ved ikke hvad socialdemokraterne går ind for, jeg er udmeldt af partiet p.g.a. deres deltagelse i SVM-regeringen, men jeg har svært ved at kalde en morder, der er taget på fersk gerning med et mordvåben, for uskyldig ind til retten har idømt den pågældende person en straf. Hvis du selv havde overværet at det var en af dine nærmeste der var blevet myrdet og morderen var taget på fersk gerning tror jeg næppe du ville mene at personen var uskyldig til andet var bevist. Det har ikke noget med retsstat at gøre.

Er din påstand, at alle med ikke dansk oprindelse er taget med et mordvåben i hånden.
Det er jo rent faktisk det, Vads argumentation lægger op til.

Hvor står det at mig og Frederik Vad mener at alle med ikke dansk oprindelse er taget med et mordvåben i hånden, sikke dog noget forvrøvlet sludder du bidrager med i din kommentar.
Det jeg skriver ar at hvis politiet anholder en person på gerningsstedet ved siden af den myrdede og med et blodigt mordvåben i hånden, så er han morderen og skyldig, det behøves ikke at afvente en retssag for at det kan fastlås og det uanset om det er en etnisk dansker eller en af anden etnisk oprindelse. Men selvfølgelig skal morderen for retten for at blive idømt en straf for sin ugerning, hvad ellers? men at man ikke må kalde en sådan person skyldig før han er blevet idømt en straf ved en domstål er en mærkelig holdning at give udtryk for når det er helt tydeligt at personen er morderen.

Niels Fischer, mener du også at en spritbilist, der bliver stoppet af politiet med en promille over 0,5, er uskyldig til andet er bevist? så vidt jeg ved bliver kørekortet inddraget af politiet med det samme uden en dom, og hvad med "vandvidsbilister" mener du også de er uskyldige ind til en dom er afsagt i retten? for så er det jo ulovligt når politiet både inddrager bil og kørekort når bilisten er blevet stoppet.

Ingen er vist tvivl om når man skriver “ amagermanden” om justitsministeren i sit indlæg så er det en slet skjult henvisning til den uhyggelige kriminalsag fra Amager - En plat sammenkobling bare fordi Hummelgård kommer derfra -
Egentligt er det paradoksalt at Fischer angriber Vad og andre for at nedværdige en befolkningsgruppe - Men holder sig ikke selv tilbage - hvis man tilfældigvis har et tilknytningsforhold til Amager og taler med bydelens dialekt -
Men det er jo bare den danske humor - Den må vi alle kunne tåle , ikke sandt ?

Jesper Dyhrberg skriver:

"Så hvis et sådant problem reelt skal afdækkes, hvis vi reelt skal til bunds i omfanget af en bestemt type tanker eller en bestemt ideologi, hvordan gør man så det?

Det spørgsmål har historisk set haft nogle rigtigt ubehagelige svar."

Men der kan vel ligesåvel argumenteres for at, havde man i 30-erne brugt muligheden for at forudse, hvorhen nogle "bestemte typer tanker eller en bestemt ideologi" ville bringe hele Verden, kunne man måske have givet nazismen den nødvendige modstand, og måske dermed forhindret 2. Verdenskrig, OG jødeudryddelserne.

Men blandt disse identitetspolitiske gæve gutter m/k, er det af en eller anden besynderlig grund, ikke i orden at kritisere, selv de allermest højresnoede ideologier.

Det var det åbenbart heller ikke i 30-erne!