Det var en kamp, der skulle overvindes, og jeg fik rigtig mange undrende spørgsmål
At bryde med den sociale arv
Signe Kaulberg, som er distriktsformand for DSU Sjælland og lærerstuderende, har på egen krop oplevet, hvordan hendes omgivelser er meget akademiseret, og derfor var meget forundrede over, at hun gerne ville læse til skolelærer, når hun ”nu havde så gode karakterer”.
”Jeg fik gode karakterer i folkeskolen og gymnasiet, så det var oplagt (at hun skulle på universitet, red.), og jeg fandt så ud af, at jeg gerne ville noget andet. Jeg ville godt arbejde mere praktisk og jordnært, kan man sige om at være folkeskolelærer, så var det en kamp, der skulle overvindes, og jeg fik rigtig mange undrende spørgsmål. 'Er du nu sikker på det? Skal du ikke lidt højere op?'” Hun påpeger derfor, at der ikke er reel social mobilitet i samfundet, før man kan tage en uddannelse på et lavere niveau end sine forældre, uden at få stillet spørgsmålstegn ved dette.
Det at være på en arbejdsplads, også under sin uddannelse, er i sig selv en læring, og det synes jeg kunne være interessant at kigge på og dermed tage uddannelse i flere etaper
Kan problemet løses?
Det kan være svært at komme med én enkelt løsning på problemet med overakademisering og synet på uddannelsesniveauerne. Kaare Dybvad, medlem af Folketinget og forfatter, ser en interessant idé i, at man får mulighed for at bryde sin uddannelse op i flere etaper, og dermed ikke nødvendigvis skal tage hele sin uddannelse på én gang: ”Det at være på en arbejdsplads, også under sin uddannelse, er i sig selv en læring, og det synes jeg kunne være interessant at kigge på og dermed tage uddannelse i flere etaper hen over sit liv. Det kunne være fantastisk, hvis der var et bachelorarbejdsmarked, hvor man kan komme ud og være og lære noget i 3-4 år, og så finde ud af, 'Hvad har jeg lyst til at tage ovenpå, som kan gøre at jeg kan bevæge mig derhen, hvor jeg gerne vil være?'”
Det er vigtigt, at man begynder at tænke universiteterne anderledes
Mathias Würtzenfeld, formand for studenterforeningen Frit Forum og studerende ved Roskilde Universitet, påpeger også, at universiteternes egen opfattelse af sig selv spiller en vigtig rolle: ”Det er vigtigt, at man begynder at tænke universiteterne anderledes, på en måde så man både har en mere erhvervspraktisk vej, og så en mere traditionel, akademisk vej. Vi har nogle anderledes universiteter end vi havde i 90’erne, og den måde, man skal ændre det på, er, at man bliver nødt til at se, at det, de skal uddannes til, er arbejdsmarkedet, og ikke kun til en ph.d. Der skal ske nogle ting.”
Lyt med i denne uges ’Politisk’, og hør denne diskussion om overakademisering, og om de tre deltagere frygter for de unges engagement i Socialdemokratiet.
Netavisen Pios chefredaktør Jens Jonatan Steen er vært, og podcasten kan høres på Soundcloud, www.piopio.dk og iTunes.